JAK RADOŚĆ I RÓWNOWAGA ELIMINUJĄ PROBLEMY SZKOLNE

AUTOR TEKSTU

Anna Laskowska

Na Campusie Akademii Surfingu jest kierownikiem kolonii i wychowawcą dzieci najmłodszych 7-11 lat. Prowadzi również warsztaty Surf Master Chef. Z wykształcenia pedagog, a z zamiłowania doradca żywieniowy.

 

 – Robisz błędy! Pała!

 

Kto zna i pamięta to uczucie tuż przed wywołaniem do odpowiedzi, doskonale rozumie teraz każde polskie dziecko, które siedzi w szkolnej ławce i się denerwuje.

 

To podstawowa wada systemu, która prowadzi do strachu i uczy, że popełnianie błędów to oznaka bycia “gorszym”.

 

Czym jest uczenie się? – jest to proces poznawczy, który prowadzi do zmian w zachowaniu, dzięki którym osoba ucząca się coraz lepiej dostosowuje się do otoczenia.

 

A czym jest otoczenie? – to rzeczywistość w której żyjemy.

 

Jeśli celem jest zdobywanie dobrych ocen, a nie uczenie się pojawia się szereg kłopotów, a między nimi rywalizacja. Ci, którzy dostają gorsze oceny, czują się gorsi, a to negatywnie wpływa na ich poczucie własnej wartości.

 

To wpajanie w szkołach rywalizacji, ma być podstawą przyszłej kariery zawodowej. Dlatego jeśli kiedykolwiek spotkasz  Junior Brand Managera to wiesz, że nie będzie sympatycznie.

 

Czy popełnianie błędów jest konieczne?

 

Im lepiej dzieci będą przygotowane na błędy, tym szybciej będą się rozwijać i czegoś się nauczą.

 

„Nigdy nie pozwoliłem mojej szkole

stanąć na drodze mojej edukacji.”

– Mark Twain

 

Dlaczego według mnie szkoła zniechęca do nauki i eksperymentowania?

 

Jestem mamą 7-letniej Natalii, która obecnie uczy się w drugiej klasie. Widzę i słyszę jak wyglądają lekcje w szkołach dzieci moich znajomych. Dzieci 13-letnie nie mają już zupełnie entuzjazmu do nauki i zwykliśmy zrzucać to na barki ich dojrzewania, a tymczasem lekcje są długie i nudne, program obszerny, zadania schematyczne. Dookoła  presja wysokich ocen oraz odczuwane przeciążenie ilością materiału do zapamiętania – wykucia na pamięć.

 

To rodzi stres i całkowity, już w czwartej klasie,  brak przestrzeni do nauki poprzez zabawę.

 

Dzieciaki po kilku latach z pewnością się dostosują, ale kosztem własnych zdolności. Im starsze dzieci, tym mniej entuzjazmu. Dobrze wiedzą, że kreatywność i  twórcze pomysły to praca dodatkowa – na szóstkę, której się nie wymaga w minimum programowym. Poza tym nie wpływają znacząco na średnią – chyba, że z zachowania.

 

Dodatkowo dzieci borykają się codziennie z lękiem przed porażką.  Przed tym, że zostaną wyśmiane, ocenione, że Pani powie „to interesujące, ale musimy wracać do tematu”. Po co się więc starać?

 

Zupełnie nieprzystosowana do dzisiejszych czasów szkoła sprawia, że dzieci się nudzą – kto by się nie zanudził kiedy przestrzeganie sztywnych zasad, zabija naturalną potrzebę ciekawości.

Im mniej ciekawe lekcje, tym mniejsze szanse na zapamiętanie czegokolwiek. Ale to już temat dotyczący naszych nauczycieli – czyli coś na oddzielny wpis.

Jak Akademia zmienia nastawienie do nauki?

 

W Akademii każdy błąd prowadzi do sukcesu.

Zamiast pogardy, pojawia się uśmiech i instruktor, który mówi „Świetnie! Wiesz już jak to jest łyknąć słonej wody! Teraz możesz iść na całość!”. Nasza taktyka jest prosta – wspieramy. My wiemy, że ćwiczenia naprawdę czynią mistrza. Że upadek to kolejne mocne doświadczenie, które daje wiedzę o tym, jak pracować aby upadać mniej.

 

Zamiast zakazów i wskazań złych zachowań, budujemy więzi, pracujemy nad uważnością i tworzymy super relacje, bo właśnie tym jest dla nas radość i równowaga.

 

Na dzieci w wieku 7-16 lat czeka 10 turnusów nazwanych Surf Hero, od metodyki nauczania stosowanej w Akademii Surfingu. Dzieci zakwaterowane są z podziałem na chłopców i dziewczynki oraz na 3 grupy wiekowe. Pracujemy z dziećmi w małych grupach dobranych wiekowo: 7-11, 12-14 i 14-16 lat. To daje nam o wiele większe możliwości w nauczaniu i budowaniu relacji. Podział wiekowy eliminuje u dzieci niezdrową rywalizację na rzecz współzawodnictwa oraz pozwala dobrać zajęcia odpowiednio do wieku.

 

Dzieci 7,8-letnie są zdecydowanie bardziej otwarte, nastawione na rozwój, nie ma w nich niepewności i lęku przed ocenianiem. Jako pedagog wiem, że warunkują to psychospołeczne cechy odpowiednie dla tego wieku.

 

W starszych grupach dużo skupiamy się właśnie na tym, aby młodzież odrzuciła osądy i była z nami tu i teraz. To trudne zadanie, które udaje się uzyskać w pracy nad równowagą, ćwiczoną podczas każdego proponowanego w Akademii sportu, jak również na warsztatach.

 

Dlaczego równowaga jest taka ważna? Dowiecie się z kolejnego artykułu. Jeśli nie chcecie go przegapić śledźcie nasz fanpage   lub zapiszcie się do naszgo newslettera 🙂

 

Jak Ci się podobał nasz artykuł?

 

Aloha!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *